Ordning: två små hemmabarn

Dagens pedagogiska

Jag har ramlat ifrån det lite, att skriva om sådant här, men vad tycker ni? ”Dagens pedagogiska” här på bloggen?

Idag till exempel är Matilda på dag två av sin förkylning så vi har tagit det ganska lugnt. Som en rolig grej när liten är sjuk fick hon ett memory för att ta bort lite fokus från snuvan.

Jag valde bondgårdsdjur då vi träffat sådana två gånger den senaste månaden och pratar och sjunger mycket om dem. Lite av ett tema just nu helt enkelt.

Hur introducerade vi memoryt?

Matilda fick själv packa upp lådan spelet kom i, titta ordentligt och berätta vad hon såg. Hon gosade med bilden på katten på baksidan och härmade djurens läten för fullt.

När hon börjat bli klar med det la jag ut en filt som vi satte oss tillsammans på och öppnade spelkartongen, allt ganska spännande och högtidligt. M satt och tittade när jag tog fram ett kort åt gången och berättade vad det var, storögt och utan att en enda gång ta upp ett kort själv ur lådan -hon tog emot de jag redan berättat om istället.

Låt leken börja

När vi tittat på alla kort och pratat om dem en liten stund smög jag bort och lät henne leka med dem själv -göra dem till hennes egna. Hon är väldigt liten för att ”spela” memory och här fokuserar jag alltså endast på att skapa ett intresse. Leken är så viktig och det är i den barn lär sig mest. Hon hittade på en egen lek och flyttade korten mellan kartonghalvorna, klappade emellan och pratade med djuren.

När hon tröttnat var jag så snabb jag kunde med att samla ihop alla kort, för att inte uppmuntra till att de får kastas omkring eller trampas på.

Lite memorypaus här helt enkelt.

Dags att strukturera

Jag tog ner lådan till golvet igen och satte mig med den och tittade själv på bilderna. Mamma ”lekte” alltså med dem, vilket ökar Matildas intresse ytterligare och hon kom smygandes för att vara med. Jag tog ut två par av hennes favoritdjur (katt och kanin) som hon har bra benämning för (”katten” och att fnysa med näsan). Jag ställde undan resten av spelet ur syn och räckhåll för att få all fokus på de fyra kort jag sparat.

Korten la jag upp och ner och sa att ”mamma börjar” och vände snabbt på två kort innan hon själv hann. Jag sa vad det var, att de var olika och att ”då får man vända tillbaka”. Nu var det Matildas tur. Vi övar turtagning, instruktioner, benämning, väntan, att ”vända” och att hålla fokus. Att ”spela memory” kommer mycket längre fram och är inte alls det viktigaste i det hela just nu.

Ur läroplanen för förskolan, 2.2 Utveckling och lärande: ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa”

************

Vad tycker ni? Mer bilder och även inlägg som rör Emeli som vid två månader även hon får i sig vardagspedagogik? Kommentera gärna om ni har ork, tryck annars på hjärtat nedan så jag får veta om det var intressant att läsa! ❤️

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
    1. sofiordning

      Tack snälla! Vad roligt att du tyckte det! Jag la precis upp ett till ”Dagens pedagogiska”, hoppas du tycker om den med! ?

stats