Vattenlek! Så mycket mer än ”bara lek”.
Matilda älskar att bada, i poolen, badkaret eller med händerna i handfatet. När det är så här varmt är det ett perfekt tillfälle att låta henne plaska ute, det svalkar och det lär.
Som ombyte till de vanligaste vattenlekarna nämnda ovan har jag ett par gånger satt henne i antilopstolen med bricka som vi har på altanen. Där får hon en bunke med vatten och sedan lite olika ös- och måttredskap.
Det verkar så enkelt (och det är det!), men det lär henne så mycket. Hon kommer i en viktig grundkontakt med måttverktyg och mängdskillnader, och ransonerar verkligen med vattnet.
Här är de saker jag håller i åtanke:
- Begränsad mängd vatten. Fyll inte på bunken om det inte är så att barnet råkat hälla ut vattnet.
- Begränsad lekstund. Självklart är det OK att tappa fokus och börja hälla ut och plaska, men då är det dags att börja avsluta.
- ”Fritt” blandat med ”styrt”. Låt barnet upptäcka själv, men redan andra gången ni gör det här får du som vuxen gärna vara med en liten stund. Ös och berätta: ”Decilitern är stor, den fick inte plats i lilla matskeden”, ”Oj, nu försvann vattnet -då har vi inget kvar snart”, ”tom”, ”full”, ”slut” osv.
- Märkbara skillnader. Det kan vara vettigt att ha stor skillnad på måtten, välj tex matsked och decilitermått snarare är tesked och kryddmått. Att använda samma mått och inte plocka fram ett vitt decilitermått ena dagen och ett rött nästa kan även det hjälpa barnet att fokusera på mängdskillnaden istället för andra skillnader.
Ur läroplanen för förskolan, 2.2 Utveckling och lärande:
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för (…) grundläggande egenskaper hos mängder, antal (…) samt för mätning (…) och förändring”
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin matematiska förmåga att (…) följa resonemang.”
Vill ni ha fler pedagogiska aktiviteter? Klicka HÄR!
PS: Det här är även ett toppen tillfälle att ta av blöjan en stund och låta barnet öva på ”kissnödighet”!
Senaste kommentarer