Ordning: två små hemmabarn

Dagens pedagogiska

Dagens pedagogiska är en fortsättning på inlägget HÄR (klick!) där vi introducerade memory för Matilda. Nu lär vi oss grunderna till spelet och fortsätter öva namn på djuren och dess läten.

Tre par bedömde jag var lagom att använda för att inte tappa fokus. Ihopparade pratade vi först om vilka som var lika, kompisar, som hörde ihop. Sedan vände jag ett par åt gången och med ett ”borta!” frågade vi oss var till exempel fåret tog vägen.

”Där!”

Vi ökade till att vända två par samtidigt och leta efter en specifik bild och hans kompis, och sedan alla tre par. Varje steg gjorde vi flera gånger och med korten kvar på samma plats.

Tillslut blandade vi alla kort och spenderade all kvarstående energi på att leta efter katten (med bonusen då att två bilder gjorde en katt lättare att hitta). Med ett skojigt ”neeej!” vände jag tillbaka de som inte var katten så fort M vänt upp dem.

När katten dykt upp kikade vi på alla bilder. Här var tålamodet slut, bilderna flög ner på golvet och vi avslutade leken. För att fästa de nya färdigheterna tog vi dock upp spelet och letade efter katten en gång till innan dagen var slut.

De små stegen mot att spela memory bygger Matildas intresse. På vägen utvecklar vi tålamodet och ordförådet, utöver förståelsen för spelet.


Ur läroplanen för förskolan, 2.2 Utveckling och lärande:

”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och lust samt förmåga att leka och lära; och intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa”

”En förskollärare ska ansvara för (…) att barnen upplever att det är roligt och meningsfullt att lära sig nya saker.”


Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats